Vaststellingsovereenkomst en het recht op een WW-uitkering

Om aanspraak te kunnen maken op een WW-uitkering moet je vaststellingsovereenkomst aan bepaalde voorwaarden voldoen, hij moet zogezegd “WW-vriendelijk zijn”. Daarnaast moet je voldoen aan de regels van het UWV en de WW-wetgeving. Alle informatie m.b.t. deze voorwaarden staat hieronder beschreven. Het is sterk aan te raden je vaststellingsovereenkomst te laten controleren en je situatie met ons te bespreken, zodat je zeker weet dat je niet onnodig het recht op een mogelijke WW-uitkering verliest.

Heb je een vaststellingsovereenkomst ontvangen en wil je de WW-uitkering veilig stellen? Lees hieronder waar je op moet letten.

Wanneer heb ik recht op een WW-uitkering?

Je hebt recht op een WW-uitkering als de vaststellingsovereenkomst WW-vriendelijk is geformuleerd. In de vaststellingsovereenkomst moet o.a. worden opgenomen dat:

• je werkgever het initiatief heeft genomen
  • jou geen verwijt kan worden gemaakt en
  • dat er geen sprake is van een ontslag op staande voet (dringende reden)

Daarnaast is het belangrijk dat de opzegtermijn in acht wordt genomen, zodat je direct aansluitend aan de einddatum aanspraak kunt maken op een WW-uitkering.

Ook moet je voldoen aan de regels van het UWV en de WW-wetgeving. Dat betekent dat je onder andere moet voldoen aan de wekeneis en dat je dienstverband met minimaal 5 uur per week teruggaat. De wekeneis houdt in dat je in de 36 weken voorafgaand aan jouw werkloosheid, tenminste 26 weken moet hebben gewerkt. Voor de vaststelling van de hierboven genoemde 36 weken, worden de weken waarin je afwezig was wegens ziekte niet meegenomen.

Opzegtermijn

Daarnaast is het van belang dat de juiste opzegtermijn wordt gehanteerd. De opzegtermijn die in de vaststellingsovereenkomst staat moet hetzelfde zijn als de opzegtermijn die geldt voor jouw werkgever. Meestal staat de opzegtermijn in de arbeidsovereenkomst, in de cao of de bedrijfsregels. De opzegtermijn van jouw werkgever hangt af van hoelang je bij jouw werkgever hebt gewerkt. Het UWV kijkt ook naar de opzegtermijn van jouw werkgever. Je krijgt pas een WW-uitkering nadat deze opzegtermijn is verlopen.

Duur en hoogte van de WW-uitkering

Je hebt minimaals drie maanden en maximaal 24 maanden recht op een WW-uitkering. De duur van de WW-uitkering is afhankelijk van jouw arbeidsverleden. Op de website van het UWV kun je bekijken wat jouw opgebouwde arbeidsverleden is.

De hoogte van je WW-uitkering hangt af van je salaris. De hoogte van je uitkering wordt vastgesteld door het UWV.  De eerste twee maanden bedraagt je WW-uitkering 75% van je loon en de resterende maanden 70% van je loon. Op de website van het UWV is een rekenmodule opgenomen.

Twijfel je? Bel ons!

Ook als je instemt met een vaststellingsovereenkomst heb je in de meeste gevallen recht op een WW-uitkering. Wij kunnen controleren of de vaststellingsovereenkomst WW-vriendelijk is en de juist opzegtermijn in de vaststellingsovereenkomst staat. Bel ons en we nemen de vaststellingsovereenkomst direct voor je door! Of vraag direct een check van de vaststellingsovereenkomst aan.

Meer weten of twijfels? Neem vrijblijvend contact met ons op.